با رعایت بعضی از موارد می‌توان طول عمر خودروهای سواری را تا حد زیادی بالا برد که در این گزارش به بعضی از آن‌ها اشاره شده است.

رعایت بعضی نکات می‌تواند در افزایش طول عمر خودروی شما تا حد زیادی مؤثر واقع شود که در این گزارش به برخی از توصیه‌ها اشاره شده شده است.

توصیه‌هایی برای آب بندی خودرو:

زمانی که خودرویی نو و صفر کیلومتری را خریداری می‌کنید، لازم است برای عملکرد بهتر خودرو و همچنین افزایش طول عمر آن نکاتی را رعایت کنید. چون که قطعات فلزی به کار رفته در خودرو نو هستند و همین نو بودن، سایش آن‌ها را بیشتر می‌کند و ممکن است به آن‌ها آسیب وارد کند. در همین راستا، مطالعه دفترچه راهنمای خودرو و عمل به توصیه‌های آن ضروری است. به طور کلی در ۱۰۰۰ کلیومتر اول، نباید به خودرو فشار آورد تا به خوبی فرایند آب بندی را طی کند. ولی بعضی نکات، جنبه‌ای کلی دارند و برای هر مدل خودروی نویی باید رعایت شوند، همانند:

در ۱۶۰۰ کیلومتر اول، سرعت خودرو نباید از ۹۰ کیلو متر در ساعت تجاوز کند. از گاز دادن و رانندگی در سرعت بالا جدا پرهیز کنید. فشار معقول به پیشرانه و همچنین دیگر قطعات و سیستم‌های خودرو، موجب می‌شود قطعات و اجزای فلزی آن به مرور مستحکم‌تر شوند و از این جهت بهتر بتوانند در آینده ضربات را تحمل کنند.

از حمل بارهای سنگین، مصالح ساختمانی و بارهای غیر معمول با خودرو، در زمان آب بندی خودرو پرهیز کنید.

خودروی جدید خود را برای مدت طولانی خاموش نگه ندارید. گاهی از خودرو استفاده کنید تا روغن کافی به تمام قطعات خودرو برسد.

در کیلومترهای اولیه رانندگی (بهترین حالت تا ۷۰۰۰ کلیومتر اولیه)، اجازه ندهید دور موتور خودرو به بالاتر از ۳۰۰۰ دور در دقیقه تجاوز کند. به طور کلی در این دوره، باید از شتاب گیری‌های سریع و فشارهای ناگهانی بر روی پدال گاز خودداری کرد.

مراقبت از خودرو پس از دوره آب بندی:

پس از طی شدن کلیومترهای اولیه خودرو و مراقبت‌هایی که کرده‌اید، رعایت این نکات، مراجعه شما به تعمیرگاه و دیدار شما را با تعمیرکار به تعویق می‌اندازد.

زمان رانندگی، به خصوص زمانی که هوا سرد است، در ۱۰ دقیقه نخست به خاطر سایش بیشتر قطعات، به آرامی بر سرعت خودرو بیافزاید و از رانندگی با شتاب بالا خودداری کنید. از شتاب گیری، ترمز شدید و بالا بردن دور موتور و رانندگی با حداکثر سرعت پرهیز کنید، چون طول عمر پیرانه را با این عادات کاهش می‌دهید.

پس از روشن کردن خودرو، دقایق نخست و مسافت یک کیلومتری اول را با دنده یک یا دو طی کنید تا خودرو گرم شود.

در هوای خیلی گرم و خیلی سرد رانندگی نکنید.

پیشرانه را در حالت درجا روشن نگه ندارید. چه برای گرم کردن خودرو در زمان آغاز رانندگی و چه در هنگام خاموش کردن آن. چون پیشرانه در دمای مشخص خود دیگر کار نمی‌کند و این موجب می‌شود سوخت به طور کامل نسوزد و رسوبات آن در دیواره‌های سیلندر باقی بماند و رغن را آلوده کند. در این حالت، که خودرو در حالت درجا روشن و در دنده باشد (در نمونه‌های خودکار)، همه سیستم خودرو تمایل دارند خودرو را به حرکت وا دارند، در حالی که شما آن را متوقف نگه داشته‌اید.

سعی کنید تا جای امکان، خودرو را در پارکینگ‌های سرپوشیده نگهداری کنید تا از سرما و نور خورشید محافظت شود.

برای مسیرهای کوتاه از خودرو استفاده نکنید. بیشترین اتلاف و فرسایش در خودرو، در همان دقایق نخست رانندگی رخ می‌دهد. رانندگی در مسیرهای خیلی کوتاه و زود خاموش کردن پیشرانه موجب می‌شود هیچگاه دمای پیشرانه به حد مطلوب نرسد و داخل آن لجن روغن جمع شود. همچنین بیشترین فرسایش پیشرانه زمانی رخ می‌دهد که دمای آن پایین باشد.

به زمان تعویض روغن خودرو توجه کنید. این زمان بسته به مدل خودرو متفاوت است. زمان رایج تعویض روغن هر ۵۰۰۰ هزار کیلومتر است، ولی برخی خودروها در کیلومتر ۸۰۰۰ و بعضی دیگر در کیلومتر ۳۰۰۰ نیاز به تعویض روغن دارند.

فشار باد لاستیک‌ها را به صورت ماهیانه چک کنید. همچنین بهتر است هر سه ماه یک بار، جلوبندی خودرو و سیستم فرمان تعلیق چک شود.

اگر قرار است برای مدتی از خودرو استفاده نکنید:

مطمئن شوید که بدنه و داخل خودرو کاملاً تمیز است و آلودگی روی بدنه و مواد فاسد شدنی داخل خودرو وجود ندارد. سپس، خودرو را حتماً در فضای بسته نگه داری کنید و روی آن را با کاور مخصوص خودرو بپوشانید.

مطمئن شوید کف خودرو سوراخی وجود ندارد تا از لانه ساختن حیوانات، ورود حیوانات به خودرو و آلودگی به درون خودرو جلوگیری شود.

بهتر است باتری خودرو را قطع کرده و از خودرو بیرون بیاورید. در این حالت هم لازم است که هر ۲، ۳ ماه یکبار باتری را شارژ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست